Odkazuj sám na sebe, dostaneš se do nebe

Stále častěji se mi stává, že v různých článcích kliknu na odkaz od kterého bych očekával, že mě zavede mimo web na zdroj. A pak se nestačím divit, kde to jsem.

Oč vlastně jde? O nešťastně používanou snahu nabízet čtenářům odkazy na webu (typycky v článcích) tak,jak se hodí nám a ne jak je to správné. Příkladem jak možné znásilnit nálepky, ale říkat jim můžeme i „štítky“ a „tagy“, jsou na českém internetu, servery root.cz a Lupa.cz.

Oba servery před časem dostaly nejen nový design, ale i nové funkce. Mezi těmi opravdu novými jsou nálepky (viz. root.cz/n/ a lupa.cz/n/), kterými jsou označovány, možná „olepovány“, články, zprávičky, seriály a podobně. Pokud je ve zmíněných textech použita nějaká nálepka,tak se jejich výčet zobrazí hned na začátku textu.

Do této chvíle je vše v pořádku. Uživateli, který o to stojí, je nabídnuta přidaná hodnota a není problém si dohledat další text(y) o souvisejících tématech. O vyhledávačích ani nemluvě, těm se to bude líbit na každý pád.

V čem je problém

Problém je v tom, že odkaz na související nálepky vede i z textů. Narazíte třeba na slovo „wikipedia“ a kliknete v dobré víře, že se dostanete na cs.wikipedia.org, ale chyba lávky, protože se ocitnete na nálepce lupa.cz/n/wiki­pedia/. Uživatel, neznalý věci pokývá hlavou jako že ta wikipedia je fakt dobrá, možná si přečte nějaký další článek. Nejsem neznalý uživatel, takže jenom zasakruju, provedu několikahmat (Ctrl+Z, Ctrl+T) a napíšu správnou adresu do adresního řádku prohlížeče.
Mám dojem, že hlavně autoři píšící zprávičky, tedy krátké texty, dostávají nějaké zvláštní prémie za každou nálepku, kterou v ní použijí. Možná je to tím, že root.cz čtu jen jednou za čas.

Nálepku wikipedia jsem použil jen jako příklad. Nejvíc mi pijí krev nálepky blogy, Opera, Mozilla, Skype a další, u kterých jsem se nachytal a dostal jsem se zcela jinam než jsem chtěl.

Vadí to i jiným

Zmatené odkazování na nálepky vadí nejen mě, ale i uživatelům. Velmi hezky to komentoval Vašek Štrupl v komentáři Chytré odkazy na Lupě. Abych nepomlouval jenom Lupu, tak i uživatelé na rootu se ozvali a to komentářem Jano Kuly – Smysl odkazů na root.cz. Vašek se nějaké opovědi dočkal, Jano bohužel nikoliv. To root.cz začal alespoň označovat externí odkazy ikonkou šipky mířící mimo web. Pro mě to znamená asi toto: „Hm odkazem je slovo Skype, ale není tam ikonka šipečky, takže neklikám protože jde o odkaz na nálepku“.

Nový trend?

„Ten Jirka s tím zas nadělá.“ „Hele bloggeři zas nemají co dělat!“

No možná, ale mám dojem, že tenhle trend není k vidění jen na Lupě a root.cz, ale i jinde. Například už před časem se nakazil Milan Kryl. Schválně si zkuste najít v článku Google PayPal už brzo najít odkaz na na službu Google Base o které v článku píše. Ulehčím vám to, musíte projít další dva články. Schválně kolik jich bude za rok.
Poznámka: Milan mi dovolil použít jeho články jako „nejlepší ze špatných příkladů :-)“.

Co s tím

Řešení je celkem jednoduché. Buď necpat odkazy do nálepky do textu a nebo označit odkazy na nálepky (barevně, graficky) aby bylo na první pohled jasné kam odkaz vede. Interní zpětné odkazy jsou sice hezká věc, ale přece je tenhle způsob použití je poněkud nešťastný.

Mám pravdu a nebo to děláte stejně divně jako Lupa? Co si to tom myslíte?

Ohlasy jinde:

| | Články | Trvalý odkaz | Komentáře (18) | Štítky: ,


Komentáře:

[1] whitwa | 2.3. 2006, 21:31 | whitwa@centrum.cz

Plně souhlasím, IMHO nejlepším řešením by bylo umístit tagy do graficky odděleného boxíku pod každý článek. Odkazy by jinam, mimo tento boxík, vedly tam, kam by měli…


[2] Radek Hulán | 2.3. 2006, 21:31 | radek@hulan.cz

Osobně jsem na Lupa.cz párkrát nakouknul, ale kvůli těmto „odpornostem“ opustil. Můj čas je příliš drahý na to, abych sponzoroval takovéto zvěrstvo. Navíc to působí extrémně neseriózně, když se člověk musí doslova dopátrávat zdroje.


[3] Marek Prokop | 2.3. 2006, 21:32 | marek@sovavsiti.cz

Dávat webové nálepky přímo do textu je asi tak stejně inteligentní, jako kdyby výrobci kompotů dávali papírové nálepky dovnitř sklenic.

Prostě, Jirko, kompoty, ve kterých plavou nálepky, nekupuj, a máš po starostech.


[4] Jan Bažant | 2.3. 2006, 21:41 | brbla@brbla.net

Jsem rád, že nejsem sám, komu to vadí (a kdo se napálil ;-). Pokud článek výše uvedených kvalit čtu, odkazy v něm ignoruji.
Jím tedy kompot s lepidlem – ale etikety již nechávám zásadně ve sklenici ;-D


[5] Petr Stříbný | 2.3. 2006, 21:52

Úplý souhlas. Přijde mi to jakože mají autoři nařízeno dělat odkazy v tomto tvaru (na nálepku), protože soudný člověk by to podle mě neudělal..

Myslím si, že se jedná o formu demagogie..


[6] TimJ | 2.3. 2006, 22:46 | jaroslav.malina@alphanumeric.cz

„označovat externé odkazy ikonkou šipky mířící mimo web“ – vidíš, tohle jsem třeba osobně nikdy nepovažoval za nutné, ba ani za užitečné (ale já jsem extrémní výjimka = exot). Naopak na Lupě a spol. by měly být označeny ty interní odkazy. Když už tam musí být.

Vyloženě se těším, až se u nás na některých serverech dopracujeme k těm „popup DIVům“ s reklamou u klíčových slov. Pak opravdu začnu platit kvalitním serverům za kvalitní obsah.

PS: Marku :-DDD


[7] Jirka Ch | 3.3. 2006, 9:31 | jiri@chomat.net

[1] Jasně, ten boxík tam je už teď, jak píšu.
[2] Přesně Radku, problém nastává právě ve chvíli kdy vůbec netuším kde je ten správný zdroj.
[3] Marku :-) výborný příměr. Bohužel ty nálepky plavou většinou v meruňkovém kompotu a ten já k smrti rád.
[5] Ta „schválnost“ je právě až moc vidět ve zprávičkách na Lupě.
[6] Nejsi žádný exot, tohle máme stejné. Osobně to také nepovažuji za nutné na serveru na kterém nepoznám, nebo spíš neuhádnu, zda odkaz vede správmě na zdroj, nebo na nálepku. S označením těch interních odkazů se shodneme, viz předposlední odstavec.


[8] Adam Hauner | 3.3. 2006, 10:45 | aha@pinknet.cz

Jirko, dík za pošťouchnutí, něco se s odkazy na nálepky udělá.

Odkazy na stránky nálepek se začaly přidávat ze slov, která dříve vůbec odkazem nebyla. Tj. nikoliv jako náhrada za ext. odkaz, ale jako doplněk provázání obsahu na serveru. Postupem času se jejich užití vyvinulo, používaly se jako náhrada ext. odkazu a zřejmě jsme tím prozkoumali jednu slepou uličku =(

Problém tedy nevidím v samotných odkazech, protože odkazují relevantní souhrn tématu na serveru, ale v jejich nesrozumitelnosti a z toho plynoucího matení čtenářů.

Markův příměr je pěkný, ale není přesný. Nálepky pro vyznačení témat obsahu textu jsou bokem (na sklenici), zatímco odkazy na nálepky žádný obsah nevyznačují, jen prostě odkazují, kde lze získat více.


[9] Petr Weida | 3.3. 2006, 10:47

Na obhajobu sebe a nyní Jirky Macicha a případně dalších, je to interní nařízení, autoři za to nemůžou ;-(


[10] Jirka Ch | 3.3. 2006, 11:18 | jiri@chomat.net

[8] Adame díky za komentář a hlavně za snahu to vyřešit. Jako doplněk, mimo text, jsou nálepky výborné, ale to jsem už vlastně říkal.

Problém tedy nevidím v samotných odkazech

Ano, ten je v jejich umístění v textu článku/zprávičky. Pokud budou mimo text, bude to super.

[9] Petře já jsem si říkal, že se tě zeptám, ale pak jsem na to jednak zapoměl, ale druhak jsem to stejně uhádl :-)


[11] Jiří Macich ml. | 3.3. 2006, 16:38 | jirka.macich@macich.net

Jak napsal Petr Weida, je to interní nařízení. Nálepky se musí užívat v co možná největší míře. A nejde jen o nálepky. Třeba když napíšu Seznam.cz, nemohu odkázat na http://www.seznam.cz, ale musím zalinkovat do našeho adresáře na Seznam. Pokud vím, že tak odkazy nálepek mají v nejbližší době alespoň graficky odlišit.

[2] Radku, nemotej dvě věci dohromady. Zdroje jsou alespoň u zpráviček vždy jasně uvedeny na jejich konci. Nálepky jsou trochu jiný problém.


[12] Jirka Ch | 3.3. 2006, 17:17 | jiri@chomat.net

[11] Já tomu Jirko rozumím. Ten adresář, mě osobně, nevadí. Ani nevím proč, asi nemám potřebu klikat na názvy firem. Ale chápu, že někoho jiného to štve stejně jako mě nálepky.

Radek má trochu pravdu. Když je v novince odkaz na nálepku, na místě kde by normálně byl odkaz na zdroj, tak to opravdu chvilku hledání dá. Já už jsem si zvykl, že odkaz na zdroj je ve zprávičce až na konci.

Třeba ve zprávičce První český phishing? href=„http://­www.lupa.cz/zpra­vicky/prvni-cesky-phishing“ rel=„nofollow“>http:/­/www.lupa.cz/zpra­vicky/prvni-cesky-phishing je odkaz na zdroj schován, jako vždy, pod nenápadným odkazem „Viry.cz“. Čekal bych ho prostě nekde jinde, třeba v textu „phishingová zpráva v češtině“. Jenže tam už mu místo zabírá nálepka.


[13] Jiří Macich ml. | 3.3. 2006, 17:49 | jirka.macich@macich.net

[12] Na svých osobních stránkách volím zcela jiný způsob odkazování na zdroje, ale na Lupě se musím řídit podle zaběhnutých zvyklostí, které stanoví šéfredaktor, případně vydavatel. V komentářích u některých zpráviček se to už mnohkrát probíralo. Taky se mi to moc nelíbí, ale já s tím nic nenadělám. Nemyslím si ale, že odkázání na zdroj na konci článku není netradiční. Můžeme to vidět i na řadě jiných renomovaných IT webzinech. Bohužel v kombinaci s přemírou nálepek to působí zmatek.


[14] Jirka Ch | 3.3. 2006, 20:05 | jiri@chomat.net

[12] Myslím, že si rozumíme. Jen jsem říkal svůj názor. Taky jsem ani slovem nenařknul autory zpráviček a článků. Mám pro ně docela pochopení. Taky musím občas dodržovat pravidla, která se mi až tak moc nelíbí, ale to je normální.

Při psaní tohohle spotu jsem si říkal, že by bylo vážně výborné, kdyby o něm někdo sepsal zprávičku a moje jméno by směřovalo na nově vytvořenou nálepku lupa.cz/n/prudic/ nebo na nějakou podobnou :-D


[15] Anonym | 5.3. 2006, 14:02

Co mě totálně vytáčí je, když nějakej ESHOP má u zboží klikací jméno výrobce a nevede to na stránky výrobce, ale na jejich interní stránku, kde je jen celé jméno výrobce, a ten odkaz na jeho web není ani tam. Mluvím pochopitelně o případech, kdy ten výrobce stránky má a o daném výrobku tam má také daleko víc informací.


[16] Jirka Ch | 5.3. 2006, 19:18 | jiri@chomat.net

[15] To je trochu jiný případ a taky asi na delší článek. Pro eshopy mám v tomto smyslu více pochopení než u „serveru o českém Internetu“.
PS: příště prosím komentuj s podpisem, případně s přezdívkou, děkuji.


[17] Vlastimil Svoboda | 15.3. 2006, 9:04 | info@vlastimilsvoboda.cz

[15] V e-shopu by, podle meho nazoru, mel vest odkaz s nazvem vyrobce na seznam vseho zbozi od tohoto producenta. A teprve na teto strance bude navic nejake blizsi info o dane firme a odkaz na jejich web. Link na produktove informace na webu vyrobce bych nabidnul uzivateli az v detailu polozky. Pokud mu ma data v shopu nestaci, podiva se na stranku dodavatele.


[18] Jirka Ch | 15.3. 2006, 9:30 | jiri@chomat.net

[17] Naprosto souhlasím, jen jsem to nechtěl rozebírat v článku, který je o něčem jiném.


Vložit komentář:

Přidávání komentářů bylo zastaveno, ale můžete mi napsat třeba email.
Děkuji za pochopení.
~Jirka Chomát~