Přestaneme optimalizovat pro 800×600px?

Podíl procentuálního zastoupení uživatelů s rozlišením 800×600px stále klesá. Není tedy daleko doba kdy už nebude třeba pro toto rozlišení optimalizovat webové stránky. Pro některé weby už ten čas možná i nastal.

Při komunikaci s Pavlem Koutem ohledně redesignu svého webu jsem řešil mimo jiné jestli mám mít na webu gumový layout nebo raději pevný bez podpory uživatelů s rozlišením 800×600px. Protože mám na webu i fotografie o rozměrech 640×480px potřeboval jsem aby byl obsahový sloupec široký alespoň 650px. Výsledek můžete vidět právě teď.

Statistiky rozlišení monitorů sleduji v globálních statistikách Toplistu a v souhrnném grafu rozlišení monitorů Toplistu. Hlavně globální statistiky jsou zajímavé, protože je na nich hezky vidět, že rozlišení 800×600 nejčastěji používají návštěvníci webů státní správy, zemědělství, ale i zábavy, zdraví a životního stylu. U těchto webů mají návštěvníci toto rozlišení ve 12% případů. Tvůrci webů spadajících do těchto kategorií by tedy na rozlišení 800×600px neměli zapomínat, tedy ne jako iDNES.

Kategorie software, hardware, webziny a počítačové hry jsou na tom o poznání lépe a procentuální zastoupení rozlišení 800×600px je u nich kolem 7%. Podle mě je to už hranice u které se dá uvažovat o nepodporování tohoto rozlišení. Návštěvníci jsou lépe technicky vybavení a jsou to i „zdatnější“ návštěvníci internetu takže si zřejmě i lépe poradí pokud se jim na prohlížeči objeví spodní posuvník.

Na mém webu je takových uživatelů cca 6%, alespoň podle Google Analytics:

Statistika rozlišení monitorů na webu chomat.net, leden-duben 2006

Statistika rozlišení monitorů na webu chomat.net, leden-duben 2006.

Internetové obchody, weby státní správy, zpravodajství a spousty dalších si stále ještě nemohou dovolit ignorovat uživatele s rozlišením 800×600px. Naopak weby o počítačích, hrách, internetové webziny, weblogy si to už dovolit mohou a nebo se ta doba neúprostně blíží.

Marketingoví specialisté si mnou ruce, přibude plochy, kterou lze využít k reklamě :-)

K tématu se vyjádřil i webdesigner Pavel Kout

Je však otázkou – nakolik mají statistiky vypovídající schopnost? Nemohou totiž upozornit na uživatele, kteří daný web jednou navštívili, zjistili, že jim z jakéhokoliv důvodu nevyhovuje, a proto jej dále nenavštěvují – typicky bude mít bankovní web, fungující pouze v IE/Win minimum návštěvníků se Safari/Mac OS X. Co se týče rozlišení 800×600px – i nadále jej budou používat uživatelé laptopů; mluvím na základě vlastní zkušenosti, protože občas používám 12" iBook s rozlišením 1024*768, přičemž můj OS nezná termín „maximalizova­né okno“.

Přesto je stále menší procento uživatelů s nízkým rozlišením evidentní. Jako nejrozumnější mi tedy připadá řešení stavby layoutu pro 1024×768 (řekněme o šířce 980 bodů) s pravostrannou navigací, aby uživatelé nemuseli pro čtení hlavního textu vodorovně scrollovat.
~~Pavel Kout, WEBface.cz

Námětem pro sepsání spotu mi byl tento komentář u článku Jarní kabátek, sešlapané boty a dobrá nálada.

Související:

| | Články | Trvalý odkaz | Komentáře (38) | Štítky: , , ,


Komentáře:

[1] Petr Václavek | 21.4. 2006, 13:40

Nic proti, ale jedna věc je použité rozlišení a druhá velikost okna prohlížeče. Já osobně ač mám poměrně vysoké rozlišení na svém 21" monitoru, tak šířku okna prohlížeče mám menší než 900px a opravdu se mi nelíbí weby, které jsou širší a proto z nich prchám a mnohdy ani nezaznamenám, že tam na pravé stránce se nachází nějaké další menu :)

Použití layoutu stránky širší než 800px vidím jen v nějakých specifických oblastech, kde SÁM UŽIVATEL chce mít zobrazeno naráz co nejvíce informací – například sledování nějakých statistik, cen akcií na burze, fotogalerie… ale určitě ne na webech určených ke čtení (třeba Idnes).


[2] louix | 21.4. 2006, 13:48

Stále více se ale začínají uchycovat na trhu aj různé komunikátory a smartphony, takže nízké rozlišení jen tak nezanikne, si myslim :)


[3] Jirka Ch | 21.4. 2006, 13:50 | jiri@chomat.net

[1] Také nemám nic proti vašemu názoru. Sám mám také velké rozlišení, ale prohlížeč mám napevno nastaven na 1024×768px. Jen si myslím, že ten kdo si při běžné práci (nemluvím o testování) záměrně napevno nastavuje menší rozlišení tak hází klacky sám sobě pod nohy.

Použití layoutu stránky širší než 800px vidím jen v nějakých specifických oblastech, kde SÁM UŽIVATEL chce mít zobrazeno naráz co nejvíce informací…

Uživatel si nic sám nastavovat nebude, až na specifické případy, ale ty nejsou předmětem úvahy.


[4] Jirka Ch | 21.4. 2006, 13:53 | jiri@chomat.net

[2] Souhlasím, ale to je jiný případ než to o čem píšu.


[5] Skaven | 21.4. 2006, 13:55 | skaven@seznam.cz

Já osobně si myslím, že 6% (na mém webu 9%) uživatelů naní zase tak malý podíl. Navíc, jak již zde bylo řečeno, i když mám rozlišení velké, můžu mít menší rozměr okna prohlížeče (kupříkladu já mám v levém panelu firefoxu stále zobrazenou rss čtečku).

Dalším podstatným argumentem je fakt, že kratší řádky se snáze čtou a v textu se dá lépe orientovat…


[6] Jirka Ch | 21.4. 2006, 14:00 | jiri@chomat.net

[5] 6% je dost málo na to abych si nimi na svém webu nepočítal. Tedy počítal, ale prostě dole bude posuvník. Obsah půjde samozřejmě číst bez posouvání sem a tam. Pokud je větší monitor tak se dá okno prohlížeče zvětšit. Viz [3].

Dalším podstatným argumentem je fakt, že kratší řádky se snáze čtou a v textu se dá lépe orientovat…

Ano a bez debat, ale to jak je uspořádán obsah na stránce a jak je široký sloupec s textem je věc jiná.


[7] Hellish | 21.4. 2006, 14:10 | hellish@email.cz

Hodně záleží na tom, jestli je daný web komerční nebo ne.

Pokud by moje osobní stránky v rozlišení 1024×768 přinesly 93% uživatelů výrazné zlepšení na úkor těch 7% s 800×600, asi bych neváhal.

Ale na komerčním webu bych si netroufl odradit byť jen jediného potenciálního zákazníka vysokým rozlišením webu.


[8] Tomáš Kučera | 21.4. 2006, 14:25 | tomas.kucera17@seznam.cz

Když je nějakých 7 % málo, tak v tom případě proč ladit stránky pro Operu?

Čitelné v tom budou…používají ho většinou zkušení brouzdalové, tak ti si s tím poradí…


[9] Ronnie | 21.4. 2006, 14:25 | i.Jacques@seznam.cz

Ono těch uživatelů s rozlišením 800×600 bude mnohem více, viz např. http://weblog.ronnieweb.net/?…

U mě budete mít ve statistice 1024×768, ale používám ve skutečnosti mnohem menší prostor pro zobrazení stránky díky záložkám v Opeře. Myslím, že doba layoutů osm set na šest set bude ještě velmi dlouhá.


[10] JPAS | 21.4. 2006, 14:30 | strzibny@strzibny.name

Myslím, že je to docela problém, osobně mi vyhovují jak užší tak širší layouty, mám rád oba – záleží na konkrétním zpracování, text který se čte by ale měl mít vždy rozumnou hranici.

Řešení vydím v tom, neomezovat se na uživatele s 800×600, ale neroztahovat text, aby se dobře četl. Přeci jen kdo nemá dostatek plochy si kdykoliv může vypnout styl a pokračovat jak se mu líbí.
(Je mi jasné, že tohle by se tak jednoduše odbýt nemělo, ale prostě to tak vidím.)

Poznámka: Tenhle web je moc fajn až na dvě věci – zvětšil bych písmo tak 1.5krát a (což už nesouvisí) podbarvení odkazů v hlavním menu na bílo (horní řada)


[11] Jirka Ch | 21.4. 2006, 14:55 | jiri@chomat.net

[7] Plně názor podepisuju.
[8] To je pěkný nesmysl, nikdy jsem to nedělal. Není žádný důvod nějak speciálně „optimalizovat na Operu“.
[9] Děkuji za odkaz, vzpomínám si, že jsem ten spot četl. Pokud je na daném webu 25% uživatelů s rozlišením 800×600px tak není o čem diskutovat. Také jsem ve spotu speciálně NEradil obchodům, zpravodajským serverům atd kašlat na tyto uživatele.
[10] Souhlasím s řešením, uvažujeme o tom stejným způsobem. Děkuji za pochvalu i kritiku. O písmu uvažuju, ale podbarvovat horní řadu menu asi nebudu.


[12] Hellish | 21.4. 2006, 15:00 | hellish@email.cz

[8] – Psal jsem, že bych o tom uvažoval v případě, že by to přineslo ostatním uživatelům výrazné zlepšení.
Nějak mě nenapadá, jak vykašlání se na Operu přinese ostatním uživatelům to výrazné zlepšení.


[13] Chose | 21.4. 2006, 15:00 | ja@chose.cz

Otazka optimalizace nebo neoptimalizace neni IMHO tak az tak aktualni, spise se obavam toho, ze designeri zacnou vyuzivat plochu 1024 a nacpou na stranku tolik informaci, ze zmizi jakakoliv prehlednost.

Kouzlo 800×600 je v tom, ze designera automaticky kroti v jeho rozletu a pomaha k neprehlceni uzivatele velkym mnozstvim informaci na jednom miste.


[14] Jirka Ch | 21.4. 2006, 15:10 | jiri@chomat.net

[12] Nikdo neříkal, že kašlu na uživatele Opery. Na uživatele Opery není třeba nijak optimalizovat protože jde o moderní prohlížeč. Zda ostatním uživatelům bude ku prospěchu rozšíření layoutu záleží na webdesignerovi a není důvod aby tomu tak nebylo.

[13] Chose děkuji za názor. Pevně doufám, že to nebude tak hrozné a že webdesignéři dokáží udržet na uzdě svůj rozlet a ego.


[15] TimJ | 21.4. 2006, 16:43 | jaroslav.malina@alphanumeric.cz

Čau,
jojo, pravda pravdoucí. Přesně jak to psal [7] Hellish.

Jen bych rád dodal, že pro zmiňované obchody a zpravodajské servery není až takový problém vytvářet layouty s plovoucí šířkou, je možné (AFAIK vč. současného IE) dokonce postupně degradovat počet sloupců, apod.

Jinak já osobně se těším na dobu, kdy bude rozšířená podpora CSS3 (jsem optimista, doufám že to bude brzy ;)), kde si budeme s tímto moci dělat co budeme chtít (via media-queries). Už aby to bylo.


[16] Jaro | 21.4. 2006, 16:48 | jaro@textpattern.sk

Optimalizáciu pre Operu alebo akýkoľvek iný prehliadač by som do toho neplietol. Optimalizáciou pre prehliadač predsa nevylučujete užívateľov iných prehliadačov. Optimalizujete totiž
aj pre Operu a nie iba pre Operu.

Optimalizáciou pre 1024×768 však v istej miere znevýhodňujete užívateľov s 800×600. Do akej miery, to sa myslím nedá zovšeobecniť. Ako už bolo povedané, veľmi záleží na samotnom webe a pre koho je určený.


[17] Jirka Ch | 21.4. 2006, 17:00 | jiri@chomat.net

[15] Podpora CSS3 je za 10 let tady :-) jsem taky optimista ;-) Ne teď snad hodně přeháním, nechme se překvapit. Jinak díky za komentář.

[16] Tohle není zcela to co jsem myslel:

Optimalizáciou pre 1024×768 však v istej miere znevýhodňujete užívateľov s 800×600.

Tenhle web má šířku 880px, nemusíme hned poskočit na 1024px. Ale zpět, zmíněné uživatele to samozřejmě znevýhodňuje, ale jde o to kolik jich je. Jejich počet už dlouho klesá a někde už mohl klesá na téměř únosnou míru.


[18] Misha | 21.4. 2006, 17:30

[17] právě tato šířka, tj. kolem 900px (aby se mi nezobrazil posuvník, musím mít na tomto webu viewport 907px, tedy ne 880px) mi příjde trochu úchylná. Ptám se, co se do těch cca 100 pixelů šířky navíc oproti standardnímu layoutu vešlo navíc, co by nemohlo být v tom užším?

Taky patřím k těm, kteří i na větším monitoru mají nastavenu menší velikost okna + v levém panelu RSS čtečku či jiná rozšíření, a právě tato velikost stránky mě dokáže opravdu nadzvednout. Dokážu pochopit, když příjdu na web jako je např. http://www.tsn.ca, který využije šířku 1024px dokonale a po celé ploše zobrazí smysluplný obsah. O to víc mě pak naštve, když mě při čtení nějaké stránky vyruší posuvník, já neochotně maximalizuju okno a nakonec zjistím, že to bylo kvůli dvěma centrimetrům a několika znakům na konci řádku.

Taky řešíme, jestli ten 1024px layout používat nebo ne. Zatím jsme došli ale k názoru, že pokud ano, tak hlavní část obsahu umístit do šířky pro 800px a těch 200 pixelů rozdílu použít jako kompaktní plochu, třeba jako to používá zmiňovaný http://www.tsn.ca


[19] Marek Prokop | 21.4. 2006, 17:31 | marek@sovavsiti.cz

Myslím, že termín optimalizace je poněkud zavádějící. Optimalizovat znamená v tomto kontextu nejlépe vyladit, a to se vždy dělá pro tu nejpočetnější cílovou skupinu. Proto bychom samozřejmě už pár let měli optimalizovat pro 1024×768.

Jiná věc je, jak web vypadá a funguje při rozlišení 800×600. O tom ale fakt, že se optimalizuje pro vyšší rozlišení, neříká vůbec nic. Při rozlišení 800×600 může být web stále výborně použitelný a hezký, nebo také zcela nepoužitelný a hnusný, ať už se optimalizuje na cokoli.


[20] Jirka Ch | 21.4. 2006, 17:57 | jiri@chomat.net

[18] Rozumný názor a díky za něj. Je vidět, že na to máme každý trochu jiný pohled. Těch mých 100px navíc je skryto v požadavku mít obsahový sloupec široký 650px (kvůli fotografiím 640×480px) plus nejaký postranní sloupec, jednoduchá matematika. Kromě toho je opravdu těch 5% pro mě zanedbatelný počet uživatelů. Pokud bych byl internetovým obchodem tak se samozřejmě chovám trochu jinak, jak už jsem řekl. Kromě toho to neměla být debata o mém webu :-)

[19] Marku díky za komentář. V kontextu je zřejmé, že jsem určitě nechtěl pro 800×600px nejlépe vyladit web. Pravda je, že jsem použil trochu zavádějící nadpis.

Čekal jsem zajímavé a plamenné komentáře a také jsem se jich dočkal :-) Děkuji všem co projevili rozumné názory.
K tématu už jsem asi řekl vše co jsem chtěl.


[21] Tomáš Kučera | 21.4. 2006, 18:11 | tomas.kucera17@seznam.cz

[11] [12]: no ano, já jsem jen chtěl naznačit, že je to blbost, to co jsem „navrhoval“

Stejně tak mi přijde blbost nedělat weby přítulné i pro 800*600.

Přístě zvolím lepší příměr :-P


[22] Jirka Ch | 21.4. 2006, 18:17 | jiri@chomat.net

[21] A teď otázka za deset bodů… je můj web „přítulný“ pro 800×600? :-)

Jde o to, že na určitých webech už je podíl uživatelů s tímto rozlišením velmi malý a dále klesá. Já jsem netvrdil, že TEĎ už je TEN čas… ale blíží se. Už se opakuju.


[23] Petr Stříbný | 21.4. 2006, 18:33 | petrstribny@gmail.com

Používám rozlišení 1280×800, tudíž širší web někdy velice uvítám (pokud nebude nepřehledný). Žádné vedlejší panýlky nepoužívám a drtivá většina BFU určitě taky ne. Nejlepší je udělat asi napůl roztahovací s max/min-šířkou.


[24] Petr Stříbný | 21.4. 2006, 18:42 | petrstribny@gmail.com

Jo a ještě taky se přimlouvám za jiný hover v menu. Teďkom jsem dokonce zjistil, že neprojde testem kontrastu – což je určitě škoda. Už v minulém článku jsem upozorňoval že je málo kontrastní.


[25] Jirka Ch | 21.4. 2006, 18:51 | jiri@chomat.net

[23] Souhlas :-) [24] Teď nadskočí David Špinar až řeknu, že jsem žádný test kontrastu nepoužil :-) Vím, že jste to Petře psal, ale nevím jestli to budu měnit.


[26] Petr Stříbný | 21.4. 2006, 19:57 | petrstribny@gmail.com

[25] Váš web, váš hrad ;)


[27] Michal Hantl | 21.4. 2006, 20:19

Nenašel jsem tady zmínku o PDA, ani o mobilech. Myslím, že celkem zanedlouho budou dobří webdesigneři upravovat weby, aby běhaly hezky pro šířky 160px a větší.

Vsadím se, že budou vznikat alternativní styly pro přenosná zařízení.


[28] Jirka Ch | 21.4. 2006, 20:27 | jiri@chomat.net

[26] Trefa :-)
[27] To taky nebylo předmětem článku, jde o zcela jiný typ zobrazovacího zařízení.


[29] Petr | 21.4. 2006, 21:56

Pokud jsem dobře pochopil smysl článku, tak se jedná o normální zobrazovací zařízení, tedy o klasický monitor ;) Nechápu, proč zde diskutující zaplétají PDA a pod… Je snad někdo, kdo pro tato zařízení nedělá vlastní stylopis a nechava to na pospas osudu? ;)


[30] Jirka Ch | 21.4. 2006, 23:21 | jiri@chomat.net

[30] Pokud se nikdo nepřihlásí tak třeba já nemám žádný styl @media handheld { ... }.


[31] Marek Prokop | 22.4. 2006, 0:50 | marek@sovavsiti.cz

[20] Jirko, já chápu, jak jsi to myslel. Chtěl jsem jen upozornit na to, že pokud někdo řekne: „Optimalizuji pro 1024×767,“ vůbec nic tím neříká o tom, jak dobře/špatně bude jeho layout uzpůsobený pro 800×600. Přitom to je právě dnes to důležíté.


[32] Jirka Ch | 22.4. 2006, 1:38 | jiri@chomat.net

[31] Marku máš pravdu a moc děkuju za připomínku. „Optimalizujeme“ není skutečně to pravé slovo. Víc by se hodilo „podporujeme“.

Ono tady s námi to rozlišení 800×600px ještě chvíli bude…


[33] SQi | 22.4. 2006, 11:19 | strzibny@strzibny.name

Já bych ještě rád poděkoval za zlepšení toho menu, teď je to to právé! Děkuji a budu se těšit na další návštěvi abych si ho znova prohlídnul :-).


[34] HeWeR | 22.4. 2006, 12:13

Já nevím co řešit…6% je hooodně návštěvníků. Neoptimalozovat pro 800×600 je pohrdání lidma, kteří nemají 1024×768 a vyšší a také lenost webdesignéra.

Já mám 800×600. Web, který se mi zobrazí dole s posuvníkem hned ztratí 50% důvěryhodnosti (tedy u mě). Navíc je krajně nepříjemné pořád rolovat doleva a doprava zvláště když nemám žádné vertikální kolečko.


[35] Jirka Ch | 22.4. 2006, 21:44 | jiri@chomat.net

[33] Není zač, já jsem si od toho chtěl nechat chvíli odstup a pak bylo najednou jasné jak to vyřešit. Já děkuju, že mám dalšího čtenáře.

[34] Ono na tom je co řešit ať chcete nebo ne. Neradil jsem na tyto uživatele kašlat.


[36] Jiří Sekera | 24.4. 2006, 10:55 | jiri.sekera@refresh.cz

„Je určitě zajímavé, že část uživatelů má stále v oblibě užší okna prohlížeče (800 pixelů a méně), přestože jejich monitor jim nabízí větší možnosti. Vzhledem k tomu, že takové nastavení používá pětina uživatelů, je to jasný signál pro tvůrce webových stránek, aby na ně nezapomínali. Nejlepším řešením je v takovém případě schopnost stránek přizpůsobit se velikosti okna prohlížeče,“ připomíná Tomáš Krause, vedoucí projektu NAVRCHOLU.cz.

http://www.iinfo.cz/…ty_monitoru/


[37] Jirka Ch | 24.4. 2006, 13:05 | jiri@chomat.net

[36] Tu tiskovou zprávu znám. On se ten pětinový podíl dost kryje s počtem uživatelů s menším rozlišením, opět viz ta tiskovka.


[38] Joe | 13.5. 2006, 14:02

Zdá se mi že 7% je opravdu menšina, stejně tak už asi nemá cenu optimalizovat pro zastaralé verze exploreru…


Vložit komentář:

Přidávání komentářů bylo zastaveno, ale můžete mi napsat třeba email.
Děkuji za pochopení.
~Jirka Chomát~